021-22679362 

سامانه کارشناسی قیمت داناملک

نگاهی به وضعیت مجتمع‏‌های تجاری در شهر اردبیل 

به طور کلی، عمده مراکز تجاری اردبیل در محدوده مرکزی شهر و نزدیک به بازار اصلی و همچنین درمرکز شهر محدوده خیابان امام خمینی و بلوار شهدا جانمایی شده‌‏اند.  

به طور کلی، عمده مراکز تجاری اردبیل در محدوده مرکزی شهر و نزدیک به بازار اصلی جانمایی شده‌‏اند. علاوه بر مرکز شهر، تجمع مراکز تجاری در محدوده خیابان امام خمینی و بلوار شهدا نیز به دلیل دسترسی مناسب آن از نقاط مختلف شهر مشاهده می‌‏شود. برخلاف شهرهای بزرگ، در شهر اردبیل استقبال چندانی از مجتمع‏‌های تجاری نشده و مردم علاقه زیادی به خرید از این مراکز و یا به اصطلاح “پاساژ گردی” ندارند. دلیل این موضوع را می‏‌توان عدم شناخت عوامل تأثیرگذار بر رونق ‏‍‌بخشی این مجموعه‏‌ها و همچنین سلیقه مخاطبین این بازار عنوان کرد.

تأمین پارکینگ از موارد ضروری در کاربری تجاری به شمار می‏‌آید. البته باید توجه داشت که تنها اختصاص فضایی به پارکینگ، بدون در نظر گرفتن استاندارهای لازم نمی‏تواند باعث رونق مجموعه گردد. بنابراین، رعایت استانداردهای لازم طراحی مانند ارتفاع سقف و عرض رمپ‏‌ها و همچنین دسترسی مناسب به سایر بخش‌‏های مجتمع در طراحی پارکینگ ضروری می‏‌باشد. رعایت تمامی این موارد، در برخی از مجتمع‏‌های اردبیل دیده نمی‌‏شود.

به طور کلی استفاده از کاربری‏‌های تکمیلی و اختصاص بخشی از مجتمع به فضای تفریحی در ایجاد انگیزه به مخاطبین ضروری می‌‏باشد. از جمله کاربری‏‌های تکمیلی می‏‌توان به فودکورت، رستوران، شهربازی، سالن بولینگ، بیلیارد، اسکواش و سرگرمی‏‌هایی از این دست اشاره کرد. همچنین جانمایی هایپرمارکت در مجتمع‏‌های تجاری می‏تواند بر رونق مجموعه بیافزاید‏. در این زمینه استفاده از برندهای معروف اردبیل در هایپرمارکت موجب تحویل کالا بدون واسطه و از کارخانه به مشتری و کاهش هزینه فروش محصولات تا 30 درصد خواهد شد. علاوه بر این، بهره‏‌برداری و راه‌‏اندازی فودکورت در ابتدای بهره‏‌برداری از کل مجتمع، در شناخت و رونق بیشتر مجتمع موثر می‏‌باشد.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در مجتمع‌‏های تجاری اردبیل، عدم بهره‏‌برداری مناسب، چینش نادرست واحدهای تجاری و صنف‏‌بندی نامناسب می‏‌باشد. از جمله این موارد می‏توان به عدم هماهنگی رابطه بین اصناف و اندازه فروشگاه و همچنین موقعیت آن در مجتمع، قرارگیری صنوف اصلی و یا تعداد زیادی از واحدها در راهروهای فرعی، عدم حضور برندهای مطرح داخلی و خارجی و عدم تامین انبار مناسب در برخی از مجتمع‌‏ها اشاره کرد.

تعدادی از مجتمع‌‏های تجاری فعال در این شهر، به طور عمده به صنفی خاص مانند “طلا و جواهر” و “الکترونیکی و لوازم جانبی موبایل” اختصاص یافته‏‌اند. مقایسه این مراکز با سایر مجتمع‏‌های تجاری نشان می‏دهد که واحدهای تجاری این مجتمع‏‌ها عموماً با قیمت‏ بیشتری نسبت به میانگین قیمت این شهر معامله می‌‏شوند. لازم به ذکر است میزان واحدهای فاقد فعالیت در مجتمع‌‏های تجاری اردبیل به طور میانگین در حدود 19 درصد تخمین زده می‏شود. بیشترین میزان واحدهای فاقد فعالیت در این شهر به بازار جدید طلافروشان تعلق دارد که دلیل آن را می‏توان بهره‏‌برداری نامناسب دانست.

به طور میانگین مجتمع‌‏های تجاری شهر اردبیل به صورت 6 یا 7 طبقه طراحی شده و 3 طبقه به کاربری تجاری و سایر طبقات به کاربری‏‌های اداری، پارکینگ و یا سایر کاربری‌‏های تکمیلی مانند شهربازی، فودکورت و رستوران اختصاص یافته است. عمده واحدهای تجاری جانمایی شده در مراکز تجاری دارای متراژ کمتر از 20 مترمربع می‌‏باشند.

پیمایش به بالا