021-22679362 

سامانه کارشناسی قیمت داناملک

ایجاد ارزش افزوده برای کاربری‏ های تجاری و اداری با طراحی کانسپت ‏های خاص 

در پروژه‏های مختلف با توجه به نوع کاربری روش‏های مختلفی برای واگذاری و فروش واحدها وجود دارد. به عنوان مثال معمولاً در پروژه‏های مسکونی و اداری بسته به شرایط موجود، امکان پیش‏فروش واحدها وجود داشته تا سازندگان بتوانند از درآمد حاصل از آن برای ساخت پروژه استفاده نمایند 

در پروژه‏های مختلف با توجه به نوع کاربری روش‏های مختلفی برای واگذاری و فروش واحدها وجود دارد. به عنوان مثال معمولاً در پروژه‏های مسکونی و اداری بسته به شرایط موجود، امکان پیش‏فروش واحدها وجود داشته تا سازندگان بتوانند از درآمد حاصل از آن برای ساخت پروژه استفاده نمایند. البته باید در نظر داشت که این موضوع به خصوص در مورد کاربری اداری، به عوامل مختلفی از جمله رونق این کاربری‏ها در محدوده مورد نظر وابسته بوده و در شرایطی که تقاضا برای خرید واحدها پایین باشد و اوضاع این کاربری‏ها چندان جذاب نباشد، گزینه پیش‏فروش واحدها با استقبال خوبی روبرو نشده و نمی‏توان آن را جزو گزینه‏های موجود در نظر گرفت.

در مورد کاربری تجاری نیز باید به این موضوع اشاره کرد که رونق این کاربری پیش از فروش مستلزم چند سال بهره‏برداری می‏باشد. پس از گذراندن دور بهره‏برداری و سپس اجاره‏داری می‏توان واحدها را با توجه به عرف بازار در هر منطقه ارزش‏گذاری کرده و به فروش رساند.

حال موضوعی که در این میان مطرح بوده این است که “آیا می‏توان با استفاده از روش یا طراحی و معماری خاص برای پروژه ارزش افزوده ایجاد کرده و روند فروش واحدها را تسریع بخشید؟”.

تجربیات و تحلیل‏های صورت گرفته در سال‏های اخیر نشان می‏دهد که طراحی پروژه‏ها به صورت معمول در بازار در برخی مناطق چندان جذاب نبوده و می‏تواند با شکست روبرو شود. چرا که از طرفی افزایش میزان ساخت و ساز و عرضه و در مقابل کاهش تقاضا در برخی محدوده‏ها باعث اشباع بازار کاربری‏های مختلف شده و از این رو فروش و واگذاری واحدها با چالش‏هایی روبرو می‏باشد. از طرفی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر رونق کاربری‏هایی همچون تجاری و اداری، میزان استقبال مخاطبین برای استفاده از کالا و خدمات قابل ارائه می‏باشد. از این رو در نظر گرفتن کانسپتی خاص برای پروژه‏های مختلف می‏تواند به جذب مخاطب و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای پروژه کمک نماید.

نوع کانسپت‏های قابل طراحی در کنار هریک از کاربری‏های اصلی به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر وابسته می‏باشد.

  • نوع کاربری اصلی مجموعه
  • محدوده جانمایی پروژه به لحاظ نوع بافت غالب و دسترسی‏ها
  • شناخت مخاطبین پروژه (رده سنی، جنسیت، شغل، وضعیت اقتصادی، …)
  • مساحت قابل بارگذاری کاربری‏های تکمیلی
  • چگونگی جانمایی این کانسپت‏های در کنار کاربری اصلی

حال با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین متناسب با نوع کاربری اصلی، کانسپت‏هایی قابل طراحی بوده که به بررسی آن‏ها پرداخته شده است.

کاربری اصلی: اداری

کانسپت‏های قابل طراحی: ساختمان پزشکان، فضای کار اشتراکی، پارک علم و فناوری یا کارخانه نوآوری،…

  • ساختمان پزشکان

واحدهای ساختمان پزشکان دارای موقعیت اداری (سند مسکونی) بوده و طراحی این مجتمع‏ها در صورتی که در نزدیکی مراکز درمانی و بیمارستان‏ها و در موقعیت مناسب به لحاظ دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی صورت گیرد مورد استقبال بسیاری از پزشکان و فعالان در این حوزه قرار خواهد گرفت. همچنین در صورت طراحی ساختمان پزشکان می‏توان طبقه همکف را به صورت تجاری طراحی کرده و آن را به صنف‏های مرتبط با این حوزه مانند داروخانه، فروش لوازم و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.

باید توجه داشت که گرچه این واحدها به دلیل دارا بودن موقعیت اداری با قیمتی کمتر از واحدهای با سند اداری معامله می‏شوند اما در صورت وجود شرایط مطلوب به لحاظ موقعیت و جانمایی، نقدشوندگی آن‏ها سریع‏تر از واحدهای اداری معمول صورت خواهد گرفت.

  • فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی، محیط کاری مشترکی است که افراد و گروه‌های مختلف با فعالیت‌های مستقل، از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر این محیط از چندین میز و صندلی تشکیل شده و افراد و گروه‌های مختلف می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ معینی به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه آن را اجاره کنند.

به طور کلی فضاهای کاری مشترک برای اعضای خود امکان استفاده از میز و صندلی شخصی، اینترنت پر سرعت، اتاق جلسات و لوازم اداری مانند فکس و پرینتر را فراهم می‌کنند. با این وجود این شرکت‌ها امروزه به دلیل وجود رقابت، علاوه بر موارد ذکرشده امکانات بیشتری را همچون کتابخانه، کافی‌شاپ و بن‌های تخفیف غذایی، باشگاه ورزشی، اتاق بازی و فیلم، خطوط تلفن، سالن‌های همایش و همچنین خدمات مشاوره‌ای در زمینه کسب و کار ارائه می‌دهند.

فضاهای کار اشتراکی معمولاً شامل بخش‏های مختلفی بوده که انواع فضاهای اداری مورد نیاز مخاطبین را پوشش می‏دهد. به عنوان مثال بخش از این فضا به صندلی‏های مشترک، بخشی به صندلی‏های خصوصی و بخشی به دفاترکار و اتاق‏های خصوصی 2 تا 16 نفره اختصاص داده شده است. هزینه اجاره هریک از این فضاها بسته به نوع امکانات و خدمات و مدت زمان رزرو متفاوت می‏باشد.

معمولاً فضاهای کار اشتراکی توسط شرکت‏های استارتاپی مورد استقبال بیشتری قرار می‏گیرد. استارتاپ‏های بسیاری فعالیت خود را از فضاهای دانشگاهی آغاز می‏کنند و اعضای این کسب‏وکارها معمولاً دانشجویان هستند. همچنین اعضای این تیم‏ها با توجه به نوع فعالیت خود همواره در تعامل با یکدیگر و سایر استارتاپ‏ها می‏باشند. از طرفی باید در نظر داشت که در شرایط فعلی بازار، هزینه‏های اجاره واحدهای اداری تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و اغلب این مجموعه‏ها توان پرداخت اجاره این واحدها را ندارند. از این رو اجاره فضایی برای فعالیت و با هزینه کم، بسیار مورد استقبال این گروه از افراد قرار می‏گیرد.

در صورتی که پروژه مورد نظر در موقعیت نزدیک به مراکز آموزشی، دانشگاه‏ها و فضاهای اداری قرار داشته و همچنین از دسترسی مناسبی برخوردار باشد، طراحی فضای کار اشتراکی می‏تواند به جذب مشتریان کمک نماید.

طراحی این کانسپت باید با توجه به فضای در دسترس صورت گیرد. در شرایطی که بتوان چند طبقه از یک مجموعه را به این کاربری اختصاص داد باید فضای مجزا برای طراحی اتاق‏های کار، امکانات جانبی مانند سالن‏های کنفرانس و اتاق جلسات در نظر گرفته شود. در شرایطی که تنها 1 یا 2 طبقه از مجموعه‏ای اداری به این فضا اختصاص یافته می‏توان با طراحی واحد به صورت فلت و پارتیشن‏بندی، شرایط مناسب برای حضور شرکت‏ها و افراد را فراهم نمود.

  • پارک علم و فناوری

پارک‏های علم و فناوری مجموعه‏هایی وابسته به وزارت علوم بوده که معمولاً با هدف رشد و توسعه در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد می‏شوند. طراحی این کانسپت با توجه به فعالیت شرکت‏ها و کسب و کارهای مختلف عموماً در موقعیت‏هایی نزدیک به فضاهای دانشگاهی یا صنعتی صورت می‏گیرد. این مجموعه‏ها علاوه بر دارا بودن فضای اداری و دفاترکار، دارای امکانات و کاربری‏های جانبی از جمله فضای کار اشتراکی، کارگاه‏های فنی، آزمایشگاه، کافی‏شاپ و رستوران، سالن‏های ورزشی چندمنظوره و سالن‏های برگزاری جلسات می‏باشد.

در صورتی که شرایط طراحی این کانسپت در کنار سایر فضاهای اداری فراهم شود و مورد استقبال مخاطبین قرار گیرد، می‏تواند به ایجاد ارزش افزوده برای پروژه کمک نماید.

  • کارخانه‏های نوآوری

کارخانه‏های نوآوری معمولاً در بافت شهری جانمایی شده و با تغییر کاربری ساختمان‏ها و کارخانه‏های قدیمی طراحی می‏شوند. مخاطب این کانسپت شرکت‏های استارتاپی، دانش‏بنیان، سرمایه‏گذاران و متخصصی دانشگاهی هستند. از این رو جانمایی این کاربری در موقعیتی نزدیک به محدوده‏های دانشگاهی و آموزشی می‏تواند با استقبال بیشتری از طرف مخاطبین روبرو شود. معمولاً طراحی و چیدمان فضا در این کانسپت به صورت سالن‏های یکپارچه (فلت) می‏باشد. در طراحی این کانسپت امکاناتی مانند پارک‏های علم و فناوری و فضاهای کار اشتراکی نیز در نظر گرفته می‏شود.

کاربری اصلی: تجاری

کانسپت‏های قابل طراحی: شهرکتاب، کافه‏کتاب، دپارتمان استور و …

  • شهرکتاب یا کافه‏کتاب

مخاطبین شهرکتاب و کافه کتاب‏ها را معمولاً قشر جوان، دانشجو و علاقه‏مندان به فضاهای فرهنگی و به دور از شلوغی تشکیل می‏دهند. با توجه به این موضوع، در صورت نزدیکی پروژه به دانشگاه‏ها و مراکز آموزشی، طراحی شهرکتاب می‏تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین در کنار این کانسپت بهتر است فضاها و امکانات تکمیلی مانند کافی‏شاپ، فودکورت و فضای استراحت نیز در نظر گرفته شود.

  • دپارتمان استورها

معمولاً طراحی مجتمع‏های تجاری به صورت دپارتمان استور می‏تواند تمایزی بین پروژه مورد نظر و سایر مراکز تجاری در برخی محدوده‏ها ایجاد نماید. در این کانسپت هدف فروش و به نمایش گذاشتن محصولات در کنار یکدیگر و ایجاد فضایی برای مقایسه کالاهای مختلف برای مخاطبین می‏باشد.

نوع کالاهای قابل ارائه در دپارتمان استورها باید متناسب با صنف غالب سایر واحدهای تجاری در محدوده مورد نظر بوده یا متعلق به صنفی تکمیل‏کننده برای بازارهای فعال در آن منطقه باشد. همچنین باید توجه داشت که در کنار این واحدهای تجاری باید فضایی نیز برای طراحی کافی‏شاپ و رستوران نیز در نظر گرفته شود. فضاها و کاربری‏های تکمیلی مانند کافی‏شاپ، رستوران، ATM و سالن استراحت می‏تواند باعث جذب مخاطب و بالا رفتن ارزش واحدهای تجاری گردد.

پیمایش به بالا