021-22679362 

سامانه کارشناسی قیمت داناملک

بررسی چهار راه ولیعصر 

بررسی محدوده چهارراه ولیعصر با تمرکز بر بازار املاک و مستغلات 

محدوده چهارراه ولیعصر در شهر تهران به عنوان یکی از مناطق پر جنب و جوش شهری از گذشته تاکنون شناخته می‏شود. این محدوده به دلیل وجود عناصر شاخصی همچون پارک دانشجو، تئاتر شهر، سالن‏های تئاتر شهرزاد و نوفل لوشاتو، دانشکده معماری دانشگاه آزاد و نزدیکی به تالار وحدت، سالن‏های تئاتر حافظ و فرهنگ، دارای مخاطبین خاصی از قشر جوان، دانشجو و هنری می‏باشد. حضور این مخاطبین رونق کاربری‏های فرهنگی، آموزشی، اداری و تجاری را با افزایش روبرو کرده است.

بافت غالب در محدوده چهارراه ولیعصر در محور شمال به جنوب، حدفاصل خیابان‏های طالقانی تا جمهوری و در محور شرق به غرب، حد فاصل خیابان‏های حافظ تا کارگرشمالی را کاربری تجاری – اداری و خیابان‏های فرعی را کاربری مسکونی تشکیل داده است.

حضور مخاطبین خاص در این محدوده باعث شده تا طراحی کانسپت‏های خاصی از کاربری‏های اداری، تجاری و مسکونی با رونق بیشتری نسبت به کاربری‏های رایج در بازار روبرو باشد. از جمله این کانسپت‏ها می‏توان به مواردی همچون فضای کار اشتراکی، شهرکتاب یا کافه کتاب، گالری‏های هنری و دپارتمان استورهای لپ‏تاپ و لوازم جانبی موبایل اشاره کرد. البته برای طراحی این کانسپت‏ها توجه به مواردی همچون متراژ، جانمایی واحد، نوع چیدمان و طراحی نقشه‏ها حائز اهمیت می‏باشد، چراکه این کانسپت‏ها با هدف ایجاد ارزش افزوده و جذب مخاطب انتخاب شده و طراحی نادرست آن‏ها می‏تواند تأثیرگذاری منفی در پروژه داشته باشد.

وضعیت فعلی بازار کاربری‏های مختلف در این محدوده

غالباً ساختمان‏ها در محدوده چهارراه ولیعصر و به طور خاص در موقعیت بر خیابان‏های اصلی به صورت بناهایی با کاربری تجاری در طبقه همکف و کاربری اداری در طبقات بالاتر طراحی شده است. از این رو بافت غالب در این محدوده را ترکیبی از کاربری تجاری و اداری تشکیل می‏دهد. بررسی‏ها نشان می‏دهد که عمده واحدهای اداری و تجاری در محدوده چهاراه ولیعصر فاقد فعالیت هستند. همین موضوع نشان از عدم رونق یا به عبارت دیگر میزان عرضه بیش از تقاضا این 2 کاربری دارد. در کاربری تجاری در حدود 19 درصد واحدهای نوارتجاری و 30 درصد واحدهای تجاری در مجتمع‏ها فاقدفعالیت هستند. به طور مشخص کاربری تجاری بدون ارائه کانسپت‏های خاص در محدوده چهاراه ولیعصر اشباع شده است.

البته باید توجه داشت که در این بین مجتمع‏هایی همچون بازار کامپیوتر رضا با توجه به سابقه فعالیت، به عنوان نمونه‏ای فرامنطقه‏ای شناخته شده که از رونق بالایی نیز برخوردار بوده و تمام واحدهای تجاری آن فعال هستند. در مقابل مجتمعی همچون ابریشم که در چند سال اخیر افتتاح شده جزو نمونه‏های ناموفق در محدوده چهارراه ولیعصر به شمار می‏آید که در حال حاضر عمده واحدهای اداری و تجاری آن فاقد فعالیت بوده و با استقبال از سوی خریداران روبرو نشده است. 

با دید کلی و مقایسه کاربری‏های تجاری و اداری، شاید به نظر برسد که طراحی و فروش واحدهای تجاری اقتصادی‏تر از کاربری اداری بوده اما باید به نکاتی در مورد واگذاری و شرایط فروش و بهره‏برداری این واحدها توجه نمود.

کاربری تجاری پیش از فروش مستلزم چند سال بهره‏برداری می‏باشد. پس از گذراندن دوران بهره‏برداری، این واحدها قابل فروش با قیمت عرف بازار هستند. از سوی دیگر، هزینه اخذ پروانه تجاری بسیار بالاتر از پروانه اداری بوده و همین موضوع بهای تمام شده کاربری تجاری را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد. بنابراین، به نظر می‏رسد کاربری اداری دارای توجیه اقتصادی بیشتر و ریسک کمتری نسبت به کاربری تجاری باشد.

معماری و طراحی ساختمان‏های اداری و تجاری در محدوده مورد بررسی

در محدوده چهارراه ولیعصر واحدهای اداری با متراژهای 60 تا 70 مترمربع با استقبال بیشتری از سوی مشتریان روبرو می‏باشد. البته در طراحی ساختمان‏های اداری باید نیاز و سلیقه همه مخاطبین را در نظر داشت، از این رو شاید بهتر باشد ترکیبی از واحدهای کوچک و بزرگ‏متراژ در نظر گرفته شود و چیدمان واحدها به گونه‏ای باشد که در صورت نیاز، امکان ادغام چند واحد با یکدیگر برای مشتریان وجود داشته باشد. همچنین طراحی واحدها به صورت فلت نیز می‏تواند به مخاطب امکان طراحی و پارتیشن‏بندی واحدها را بر اساس نیاز و سلیقه شخصی بدهد که این موضوع در مواردی با استقبال از سوی خریداران نیز روبرو خواهد شد.

از دیگر موضوعات در طراحی ساختمان‏های اداری نوع امکانات و مشاعات در نظر گرفته شده برای آن‏هاست. بررسی‏ها نشان می‏دهد که اختصاص مشاعات و امکانات خاص برای پروژه‏های اداری این محدوده چندان رایج نمی‏باشد. اما ارزیابی بازار این کاربری نشان می‏دهد که در نظر گرفتن امکاناتی همچون لابی، سالن اجتماعات و سالن کنفرانس می‏تواند برای پروژه ارزش افزوده‏ای به همراه داشته باشد، از این رو طراحی آن اجتناب‏ناپذیر است.

موضوع حائز اهمیتی که در محدوده چهارراه ولیعصر وجود دارد، معضل جای پارک می‏باشد. باید در نظر داشت، در صورت طراحی پروژه با هر کاربری در این محدوده، در نظر گرفتن پارکینگ متناسب با نیاز واحدها و همچنین در صورت امکان، اختصاص بخشی به صورت پارکینگ عمومی، امری ضروری به حساب می‏آید. بررسی‏های نشان می‏دهد که قیمت پارکینگ مازاد در این محدوده بسته به نوع کاربری و موقعیت در حدود 800 تا 950 میلیون تومان می‏باشد.

واحدهای تجاری در این محدوده معمولاً با متراژهایی کمتر از 20 مترمربع طراحی می‏شوند. همچنین این واحدها در طبقات همکف ساختمان‏های اداری جانمایی می‏شوند. عمده واحدهای تجاری در این محدوده به صنف‏های “الکترونیکی و لوازم جانبی موبایل” و “رستوران، فست‏فود و کافی‏شاپ” اختصاص یافته است. این اصناف در این محدوده با توجه به حضور دانشجویان و پر رفت و آمد بودن منطقه با استقبال بالایی روبرو هستند. 

قیمت فروش به تفکیک کاربری‏های مختلف

میزان مرغوبیت کاربری‏های مختلف در محدوده چهارراه ولیعصر، بسته به موقعیت قرارگیری، متفاوت می‏باشد. ارزیابی‏ها نشان می‏دهد که معیارهای مختلفی همچون میزان رفت و آمد، دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی، نوع مخاطبین و عناصر شاخص در هر محدوده می‏تواند بر ارزش‏گذاری واحدهای اداری، تجاری و مسکونی تأثیرگذار باشد.

بافت اطراف محدوده چهارراه ولیعصر و نزدیکی به مجموعه‏های آموزشی و فرهنگی و همچنین حضور قشر جوان و دانشجو باعث شده تا رونق کاربری اداری و تجاری در بخش جنوبی میدان ولیعصر (حد فاصل خیابان طالقانی تا جمهوری) بیش از بخش شمالی میدان ولیعصر باشد. این درحالی است که کاربری مسکونی در بخش شمالی میدان ولیعصر و خیابان‏های فرعی اطراف از مرغوبیت بیشتری برخوردار بوده و واحدهای مسکونی در این نواحی با قیمتی بالاتر از محدوده چهارراه ولیعصر ارزش‏گذاری می‏شوند.

در حال حاضر قیمت فروش کاربری‏های مختلف به صورت زیر برآورد می‏شود (قیمت‏ها مربوط به اردیبهشت ماه سال 1403 بوده و تا 1 ماه قابل استناد می‏باشد).

  • کاربری مسکونی: 105 تا 110 میلیون تومان به ازای هر مترمربع
  • کاربری تجاری بر خیابان‏های اصلی: 600 تا 650 میلیون تومان به ازای هر مترمربع
  • کاربری اداری: در صورت دارای بودن سند اداری در حدود 135 تا 140 میلیون تومان به ازای هر مترمربع و در شرایط موقعیت اداری در حدود 110 تا 115 میلیون تومان به ازای هر مترمربع
پیمایش به بالا