021-22679362 

سامانه کارشناسی قیمت داناملک

بررسی کانسپت ‏های سلامت سرای سالمندان 

نیاز به طراحی کانسپت سلامت با رویکرد سرای سالمندان 

بر اساس داده ‏های موجود از مرکز ملی آمار در کشور ایران، میانه سنی در سال 1395 در حدود 22 سال بوده و پیش‏ بینی می‏شود این عدد در سال 1404 و 1429 به ترتیب به حدود 36 و 46 سال برسد. از این رو جمعیت سال خورده کشور در سال‏های آتی سهم بیشتری را نسبت به جمعیت جوان به خود اختصاص خواهد داد. برای کشوری با جمیت میانسال باید اقدامات لازم جهت احداث مراکز سلامت و درمان صورت گرفته و همچنین امکانات و کاربری ‏های تفریحی، ورزشی و آموزشی برای این افراد در نظر گرفته شود.

یکی از کانسپت‏ های قابل طراحی در این حوزه، مجموع ه‏ای تحت عنوان سرای سالمندان می‏باشد. این مجموعه به صورت شهرک مسکونی طراحی شده و به جهت سکونت دائم سالمندان مورد بهره ‏برداری قرار می‏گیرد.

مشخصات کلی سرای سالمندان

این مجموعه ‏ها عموماً به صورت بناهای ویلایی با ظرفیت 20 تا 40 نفر طراحی می‏شوند. همچنین مجموعه معمولاً به صورت 2 بخش خانم‏ها و آقایان طراحی شده که آن‏ها نیز به 2 بخش سالمندان هوشیار و غیرهوشیار تقسیم می‏شوند. با توجه به هدف این مراکز یعنی ارائه خدمات حمایتی و مراقبت ‏های پزشکی، برای هر بخش متناسب با نیاز سالمندان تیم‏ های مراقبتی (پرستار و پزشک متخصص) در نظر گرفته می‏شود.

در سرای سالمندان چه امکانات و خدماتی ارائه می‏شود

این مراکز به منظور ایجاد محیطی امن برای سکونت سالمندان ایجاد شده‏اند. همچنین موضوع توجه به تنهایی این افراد در این مجموعه ‏ها حائز اهمیت بوده، از این رو شرایطی برای معاشرت این افراد با یکدیگر، کسب تجربه ‏های جدید، بازی، خواندن کتاب و دیدن تلویزیون فراهم می‏گردد.

این مراکز نسبت به اقامتگاه ‏های مستقل و حمایتی برای سالمندان، تخصصی‏ تر بوده از این رو بخشی از خدمات ارائه شده توسط این مجموعه ‏ها شامل ویزیت هفتگی سالمندان توسط پزشک، فیزیوتراپی و کاردرمانی بسته به نیاز و توانمندی سالمندان، انجام آزمایشات دوره‏ای 6 ماهه و ارائه برنامه غذایی متناسب با سلامت و رژیم مورد نیاز هر سالمند می‏باشد.

در مجموعه‏ های سرای سالمندان برای ایجاد روحیه در این افراد زمان‏هایی از سال به خصوص در اعیاد مختلف، به برگزاری مراسم و جشن با حضور خانواده ‏های سالمندان اختصاص داده می‏شود.

در طراحی سرای سالمندان رعایت برخی ضوابط و ویژگی ‏ها ضروری است

برای طراحی سرای سالمندان باید موضوع سکونت افراد دارای کهولت سن و در برخی موارد افرادی با بیماری‏ها و شرایط خاص، در نظر گرفته شود. از جمله ضوابط و ویژگی‏های لازم ‏الاجرا در طراحی این مجموعه‏ ها شامل موارد زیر می‏باشد.

  • تمامی بناها فارغ از تعداد طبقات باید آسانسور داشته باشند و ارتفاع پله ‏ها از استاندارد جهانی کوتاه‏تر باشد. بر اساس استانداردها حداقل ارتفاع برای پله ‏ها معادل 17 سانتی‏متر در نظر گرفته می‏شود که این ارتفاع در سرای سالمندان بایستی در حدود 15 سانتی‏متر باشد.
  • در دیوار واحدهای مسکونی، در ارتفاع 1 متر از سطح زمین و به فاصله 1 متر دستگیره‏ هایی تعبیه گردد.
  • در مسیر اتاق خواب تا سایر فضاهای واحد، همچون سرویس‏ها، هال و پذیرایی و آشپزخانه، ریل‏هایی در سقف تعبیه گردد و این ریل‏ها به وسیله میله‏ای قابلیت اتصال به صندلی چرخدار را داشته باشد. تعبیه چنین امکانی موضوع جابجایی سالمندان را از محل استراحت تا سایر فضاها همچون سرویس بهداشتی سهولت می‏بخشد.
  • واحدهای این مجموعه‏ ها بایستی به طور هوشمند و به اصطلاح تحت سیستم BMS طراحی گردد. سیستم BMS این مجموعه ‏ها حداقل بایستی مواردی همچون نور واحد و درجه حرارت آن را شامل گردد. همچنین سیستم سرمایش و گرمایش، نور واحد، پرده کرکره و درب واحد بایستی قابلیت کنترل از طریق ریموت را داشته باشند.
  • در اتاق خواب‏ها بایستی محفظه ‏ای در داخل دیوار طراحی گردد تا در صورت نیاز کپسول اکسیژن داخل آن محفظه تعبیه گردد.
  • تمامی واحدهای مسکونی مجموعه‏ های سالمندان بایستی نگهبان 24 ساعته و خدمات هتلینگ از قبیل نظافت، تعویض ملحفه و … داشته باشند.
  • در این مجموعه ‏ها بایستی فضاهایی از قبیل رستوران، سوپرمارکت، خشکشویی، داروخانه و نانوایی با هدف خدمت‏ رسانی به سالمندان ساکن در مجموعه طراحی گردد.
  • بخشی از فضای این مجموعه ‏ها باید به فضاهای تفریحی و ورزشی اختصاص یابد.
  • یک مرکز درمانی با حداقل امکانات مورد نیاز بایستی در مجموعه طراحی گردد.
  • تعبیه مراکز روانشناسی، آب‏درمانی، فیزیوتراپی و ماساژ با هدف خدمت ‏رسانی به سالمندان

هزینه اقامت در سرای سالمندان در شهر تهران در سال 1402 – 1403

هزینه سرای سالمندان بر اساس موقعیت، نوع امکانات و خدمات مشخص می‏گردد. هزینه ماهانه این مجموعه ‏ها در حال حاضر در شهر تهران بین 4 تا 15 میلیون تومان متغیر بوده است.

پیمایش به بالا