021-22679362 

سامانه کارشناسی قیمت داناملک

طراحی کانسپت اقامتگاه‏ های مستقل یا حمایتی (Assisted living) برای سالمندان 

اهمیت طراحی کانسپت‏های مرتبط با حوزه سلامت در سال‏های آتی 

به طور کلی در جهان و به خصوص در ایران، جمعیت سالمندان و افراد میانسال در حال افزایش می‏باشد. طبق اطلاعات منتشر شده از پژوهشکده آمار ایران، جمعیت ایران تا سال 1430 به حدود 101 میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت افراد میانسال (30 تا 64 سال) و سالمند (65 سال و بیش از آن) به ترتیب در حدود 5/47 درصد و 11 درصد تا سال 1415 افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که جمعیت زیر 15 سال به حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده و سهم جمعیت جوان نیز تنها 22 درصد خواهد بود.

با توجه به این موضوع می‏توان گفت ساختار کاملاً جوان هرم سنی در ایران، در سال‏های بعد به ساختار سالخورده تغییر پیدا خواهد کرد. در راستای حرکت به سمت سالخوردگی کشور ایران و به خصوص تهران، باید اقداماتی با رویکرد رفع نیازهای ویژه سالمندان صورت گیرد.

در حوزه املاک و مستغلات، رفع این نیازها با طراحی و اختصاص فضاهایی به کانسپت سلامت انجام می‏شود. این کانسپت‏ها به صورت اقامتگاه‏ها و مجتمع‏ های مسکونی با ارائه خدمات به سالمندان و یا دهکده ‏های سلامت با بخش‏های مختلف درمانی، اقامتی و تفریحی شکل می‏گیرند. در این مقاله به بررسی مجتمع ‏های مسکونی مجهز برای سکونت سالمندان پرداخته شده است.

مفهوم کانسپت اقامتگاه با تسهیلات حمایتی (Assisted living) و اقامتگاه ‏های مستقل

اقامتگاه های مستقل و اقامتگاه ‏هایی با تسهیلات حمایتی از متداول ‏ترین مراکز زندگی سالمندان در کشورهای توسعه ‏یافته می‏باشد. در دنیای مدرن امروزی، نیازی نیست سالمندان در محیطی تحت نظارت و کم ‏تحرک ساکن باشند، بلکه در صورت سالم و فعال بودن باید بتوانند از امکانات مختلف و متنوع ورزشی، تفریحی، سلامت استفاده کرده تا سبک زندگی و کیفیت زندگی مطلوبی را حفظ نمایند. این افراد نسبت به نسل‏ های گذشته پرتحرک‏ تر بوده و می‏توانند تا سال‏های زیادی از عمر خود را سالم بمانند. با این حال زندگی در دنیای مدرن امروز تا حدی زندگی را برای این افراد با چالش مواجه خواهد کرد. از طرفی گروه دیگری از سالمندان نیز هستند که به دلیل کهولت سن یا معلولیت، توان زندگی کاملاً مستقل را نداشته و برای انجام فعالیت‏های روزمره خود همچون تهیه غذا، استحمام، پوشیدن لباس، مصرف دارو، ملاقات با پزشک و مواردی از این دست نیاز به کمک دارند.

در مورد سالمندان باید این موضوع را در نظر داشت که این افراد نیاز به محیطی امن و مستقل داشته و در عین حال ایجاد احساس آرامش، تندرستی، زیبایی، کسب تجربه‏ های جدید و ارائه خدمات پزشکی نیز ضروری می‏باشد. در سال‏ های اخیر در کشورهای مختلف دنیا فارغ از خانه ‏های سالمندان، مجتمع‏های مسکونی مجهزشده با هدف ارائه خدمات به سالمندان طراحی و احداث شده است. این مجتمع‏های مسکونی با توجه به نوع مخاطبین و بررسی نیازهای آن‏ها، خدمات مختلفی را ارائه می‏دهند. این مجموعه ‏ها امکان زندگی مستقل برای این افراد در کنار استفاده از خدمات مختلف را فراهم کرده است.

نوع مخاطبین و خدمات ارائه شده در اقامتگاه ‏هایی با تسهیلات حمایتی

در اقامتگاه‏ های حمایتی، کمک و مراقبت‏ های موجود به صورت شبانه ‏روزی می‏باشد. مهم‏ترین ویژگی این مراکز ارائه خدمات پزشکی، پشتیبانی و امنیت شخصی به صورت 24 ساعته است. در این مراکز، ساکنین برای فعالیت‌های زندگی روزمره از جمله پوشیدن لباس، نظافت، استحمام، جابجایی و مدیریت دارو مورد حمایت و کمک قرار می‌گیرند. اگرچه اقامتگاه‌هایی که تسهیلات کمکی دارند، برای افراد مسن مبتلا به بیماری‌های روحی یا جسمی جدی مراقبت‌های عملی انجام نمی‌دهند، ولی در بیشتر آن‏ها کارکنان ۲۴ ساعته آماده کمک‌رسانی هستند. لازم به ذکر است که این اقامتگاه ‏ها برای افرادی که نیاز به مراقبت پزشکی شبانه ‏روزی دارند، مناسب نمی ‏باشد. در واقع این مراکز برای افرادی مناسب بوده که می‏خواهند استقلال خود را حفظ کرده و در عین حال به پشتیبانی و حمایت برای انجام امور روزمره خود نیاز دارند.

امکانات ارائه شده در این اقامتگاه ‏ها به صورتی است که علاوه بر تأمین نیاز افراد، محیطی مستقل و شخصی ‏سازی شده نیز فراهم شده تا مراجعین بتوانند آزادانه فعالیت‏های روزمره خود را انجام دهند. فضای اقامت در این مجموعه‏ ها به صورت واحدهایی مستقل با آشپزخانه‏ای کوچک بوده و در مواردی به سالمندان اتاق مشترک با سایرین نیز تعلق می‏گیرد. در اغلب این مجتمع‏ ها سالن غذاخوری و محوطه برای انجام فعالیت‏های اجتماعی و تفریحی به صورت مشترک طراحی شده است.

با توجه ارائه خدمات پزشکی و درمانی به سالمندان ساکن در اقامتگاه‏ های حمایتی، طراحی ساختمان‏ و واحدهای مسکونی در این مجموعه ‏ها با در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز این افراد صورت می‏گیرد. از جمله این تجهیزات می‏توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیستم‏های هشدار برای مواقع اضطراری
  • تجهیز سرویس ‏های بهداشتی و حمام (بالابر صندلی، وان یا دوش بدون پله، نصب میله کنار دیوار برای جابجایی سالمند، کفپوش ‏های ضد لغزش)
  • رمپ برای تمام ورودی ‏های دارای پله
  • روشنایی کافی به خصوص برای شب
  • نرده ‏های محکم در امتداد راه ‏پله‏ ها
  • بالابر در کنار پله برای مکان‏های چند طبقه
  • سیستم ایمنی خاموش ‏کننده خودکار برای لوازم آشپزخانه

نوع مخاطبین و خدمات ارائه شده در اقامتگاه‏ های مستقل

مخاطبین این اقامتگاه ‏ها سالمندان سالم و فعال می‏باشند. این افراد بیشتر به فعالیت‏های اجتماعی، سکونت در محیطی امن و مستقل نیاز دارند. در این نوع اقامتگاه ‏ها خدمات پزشکی و پرستاری ارائه نشده اما خدمات مربوط به امور خانه‏داری، خشکشویی، تعمیر و نگهداری ارائه می‏شود.

اقامتگاه‏ های مستقل اغلب به صورت شهرک‏ های مسکونی طراحی شده و دارای امکاناتی همچون رستوران، استخر و سایر فضاهای مشترک می‏باشد. از دیگر سرگرمی‏ ها و تفریحات ارائه شده در این مجموعه‏ ها می‏توان به برگزاری رویدادهای سینمایی، کلوپ ‏های کتاب یا برنامه ‏های باغبانی، برنامه‏ های ورزشی و تناسب اندام و طراحی مسیرهای پیاده‏ روی اشاره کرد. علاوه بر این، امکاناتی مانند کافی‏شاپ، استودیوهای مهارتی و هنری، خدمات حمل‏ ونقل برای ویزیت پزشک، سفر یا خرید نیز ارائه می‏شود.

دسته ‏بندی اقامتگاه‏ های سالمندان بر اساس نوع خدمات قابل ارائه

این اقامتگاه ‏ها با توجه به نوع نیاز مخاطبین و خدمات قابل ارائه به 5 سطح دسته ‏بندی شده ‏اند.

  • سطح یک (بدون نیاز به کمک): ساکنین این مرکز نسبتاً سالم و بدون هیچ عارضه جدی بوده و نیاز به حمایت پزشکی پیشرفته ندارند. معمولاً این افراد برای استفاده از خدمات حمایتی و داشتن فضایی مستقل برای زندگی به این مراکز مراجعه کرده‏اند.
  • سطح دو (نیاز به حداقل کمک): افراد ساکن در این مجموعه ‏ها اغلب فعالیت‏های روزمره را به تنهایی انجام داده اما برای انجام کارها نیاز به یادآوری دارند. اغلب خدمات ارائه شده در این مراکز مربوط به امور خانه‏ داری و ایجاد انگیزه در افراد برای مشارکت در فعالیت‏ های اجتماعی و تفریحی می‏باشد.
  • سطح سه (نیاز به سطح پایینی از کمک): سالمندان در این سطح برای انجام فعالیت‏های روزمره نیاز به یادآوری داشته و معمولاً در موقعیت ‏های اضطراری یا روبدادهای غیرمنتظره با مشکل مواجه خواهند شد. خدمات پشتیبانی در این سطح کمی بیشتر از سطح دو می‏باشد.
  • سطح چهار (نیاز به سطح متوسطی از کمک): در سطح چهار، سالمندان برای انجام فعالیت‏هایی همچون استحمام، پوشیدن لباس و نظافت به کمک نیاز دارند. همچنین ممکن است برخی افراد در این سطح نیاز به کمک‏هایی برای تهیه غذا و مصرف دارو داشته باشند. با توجه به عوارض ناشی از بیماری و اختلالات حافظه در این افراد، ارائه خدمات حمایتی و ایجاد مشارکت در فعالیت‏ها برای درگیر بودن حافظه آن‏ها ضروری می‏باشد.
  • سطح پنج (نیاز به سطح بالا و کاملی از کمک): در این سطح مراقبت‏ها و حمایت ‏های همه جانبه برای افراد در نظر گرفته می‏شود. ارزیابی‏ های پزشکی مکرر صورت گرفته و فعالیت‏ها و مشارکت ‏های اجتماعی باید با حمایت عملی صورت گیرد. 

سطح 1 و 2 این مراکز، در دامنه خدمات اقامتگاه‏ های مستقل، سطح 3 و 4 در دامنه خدمات اقامتگاه‏ های حمایتی با تسهیلات محدوده و سطح 5 مربوط به خانه ‏های سالمندان با خدمات پرستاری حرفه ‏ای و مستمر می‏باشد.

پیمایش به بالا